Dyane Vereniging Nederland
Restauratie => Restauratie projecten - Dyane => Topic gestart door: Basvaneerden op 05-10-2009 00:37
-
Sinds januari 2008 ben ik de trotse bezitter van een echte dyane gevonden op de sloop. Toevallig kwam ik er achter via mijn toenmalige zaterdagbaan bij de post. Na praten en kijken, kwam ik er achter dat het ging om een franse dyane die hier in Nederland gedropt was. Volgens de sloper zaten er geen papieren bij. Op het voorraam zat verzekeringsbewijs en de CT-sticker nog. Na lang twijfelen toch de dyane gekocht anders ging de slijptol er in want de sloper had er niks aan. Tijdens het slepen naar huis de dyane gestart en ze liep! Optisch (als technisch) een drama!
Voor het volledige album kijk hier: https://www.mijnalbum.nl/Album=XWVNZOXF (https://www.mijnalbum.nl/Album=XWVNZOXF)
Zo stond ze op de sloop:
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-PTPDYYNE.jpg)
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-GLWWEI7B-1.jpg)
Later thuis eerst maar een vuilniszak gepakt en de auto leegruimen. Volgens het verzekeringsbewijs had ze kenteken 344ASP77. Ze had heel veel parkeerbonnetjes van Parijs. En er was aardig in gerookt. Bij het opruimen kwam ik ineens papieren tegen over de auto uit Frankrijk. Toen dacht ik daar moeten we meer mee doen. Gebeld met de RDW en Citroen Nederland. Toen de papieren aangevuld en vol goede moed naar de RDW om de dyane in te voeren. In de rij stond toevallig achter mij een Engelse dolly. Ik heb alleen de invoer gedaan en geen APK. Het was effe zoeken naar het chassisnummer dat zat goed verborgen maar na schoonmaken kwam ze prachtig tevoorschijn en het klopte als een bus. Er waren verder geen opmerkingen. Daarna werd het even stil en vorig jaar oktober ging de dyane naar de lasser nieuwe bodemplaten en cdorpels te lassen. Toen heb ik ook de dyane technisch aangepakt want er mankeerde een hoop aan.
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-YWELIFCG.jpg)
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-U3BO88PI.jpg)
De motor liep niet mooi en zie hier de oorzaak:
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-XGCSAROA.jpg)
Korte lijst wat allemaal is vervangen:
1. Bobine
2. Oliefilter
3. Luchtfilter
4. Olie + carterring
5. Dynamo
6. Spanningsregelaar
7. Bougies
8. Bougiekabels
9. Wiellager - linksachter
10. Wiellager - rechtsachter
11. Remklauwen gereviseerd en nieuwe remblokken en handremblokken
12. Knipperlicht rechtsvoor
13. Verlichting achter L+R
14. Interieur opnieuw bekleed (2 stoelen en achterbank) (heb ik laten doen)
15. Tussenstuk tussen 1e en 2e demper
16. 2e demper
17. Ander wiel linksvoor
18. Nieuwe deurrubbers
19. Carburateur gereviseerd
20. "Andere" achterklep
21. Spruitstuk pakkingen
22. Brilrubbers
23. Aandrijfhoesrubber (middelste) en stuurkogelhoesrubber (beide bestuurderskant)
24. Puntjes vervangen door 123 ontstekingen
Wat is er aan laswerk gedaan:
- Nieuwe bodemplaten en dorpels
- Onderkant van de voetenbak
- Stukken bij de achterschermen binnenkant
-
En hoe ziet hij er nu uit? Foto!
-
Sinds november 2008 heeft de dyane APK en heeft ze van het voorjaar meegedaan met Operatie Nachtvlucht en de BORN to travel rit van Vogelbescherming Nederland. De dyane hebben ze overgeschilderd naar Blue Myosotis. Maar ze krijgt haar originele kleur Blue Azurite weer terug. Momenteel staat ze nog bij de plaatwerker en spuiter en stukje bij beetje gaan ze ermee verder. Er is veel geschuurd al en de deuren staan in de plamuur en grondverf. Nu zijn ook de schermen zover. Want nu nog moet gebeuren is de koets schuren en wat laswerk.
Nu voorzien van nieuwe bodemplaten:
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-3JJSPYZF.jpg)
Een andere achterklep:
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-J8JPKIGW.jpg)
Een nieuw interieur:
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-OJJOGS6E.jpg)
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-BCUYAYOA.jpg)
De eerste foto's van de demontage voor de plaatwerker en spuiter
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-MN6VWFKW.jpg)
Toch nog wat roest en narigheid:
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-BW7BXBDV.jpg)
"Nieuwe" onderdelen:
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-RQAADLLE.jpg)
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-QPDHVWV7.jpg)
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-6QCUFVYK.jpg)
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-GBJM6KS8.jpg)
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-NHNTWLDG.jpg)
-
Goed werk! Het zal je wel het nodige gekost hebben. Maar ja het is een leuke hobby.
-
Zowel in geld als tijd kost het wat. Veel onderdelen zijn ook vervangen of gerepareerd.
-
Ontzettend goed bezig Bas ! Complimenten !!!
-
Dank je wel. Maar ik ben er nog niet. Ik hoop er niet te lang meer over te doen maar ik wacht totdat de spuiter en plaatwerker klaar zijn.
-
Ennn? Hoe ist nu?
We wachten in spanning af.
Groeten Edwin
-
En we zijn alweer een tijdje verder. Het werk vordert gestaag maar hier weer een verzameling foto's:
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-6TS6LNMK.jpg)
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-VEPOIIIM.jpg)
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-YHAO7IN3.jpg)
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-KPEJVS6N.jpg)
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-MO4HRKT8.jpg)
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-BCCQ73OC.jpg)
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-BM6RO3SP.jpg)
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-TOFXOC6P-1.jpg)
Er zit nog genoeg werk aan. Ze hebben de motorkap tot het laatst bewaart. Die is er erg aan toe. Maar de koets is klaar en de rest van de onderdelen ook. Het plan is dat begin januari de spuiter zijn werk doet. Dan kan ik het daarna weer overnemen en alles monteren.
-
Hier de eerste foto's van de dyane nadat de spuiter zijn werk aan de koets heeft gedaan. Het ziet er goed uit. Aan de binnenkant ga ik zelf nog dingen doen zoals de bodemplaten en chassisplaat.
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-OHY8MDIP.jpg)
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-AZLZCF6Z.jpg)
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-FZXN7ADO.jpg)
Dus ik kan nu gaan beginnen aan de opbouw. De andere onderdelen komen de komende weken erbij.
-
Hoi,
Zit er goed uit!!!! Dat wordt vast weer een hele knappe Dyane !!! Leuk om zo de voorgang te volgen van het opknappen van de Dyane.
-
Ben het helemaal met Jeroen eens; ziet er zeeer goed uit en heeel leuk om voortgang te volgen. S6 verder.
-
Wordt / is echt mooi strak. Om te watertanden.
Opbouwen is het leukste!
-
Na 2 jaar was het onlangs klaar met de restauratie van de sloop-dyane. Ze was op de citromobile al te bewonderen maar hier de eerste foto's:
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-3JCQWSBR.jpg)
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-PDWIJS3Z.jpg)
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-TZXZMY6A.jpg).
Alleen de velgen moeten nog gedaan worden. Spatlappen voor en de luchtinlaat. Daarnaast loopt de jacht nog voor de goede sierstrip langs de zijkant. En wat ik nog wil is de sierstrip aan de achterkant. Ik heb de strip alleen geen bevestiging ervoor.
-
knap werk bas,wat een verschil zo van de sloop en nu in nieuwstaat,wat kleur betreft kon het wel een tweeling met die dyane van mij zijn alleen scheelt het tien jaar ,gr namreh
-
Dank je wel. Het waren 2 harde jaren van restauratie. Maar ik heb de "laatste" dingen aan een specialist overgelaten omdat ik er te weinig tijd voor heb.
-
Wat waren die laatste dingen?
-
Er zat nog werk aan het chassis. Er bleek toch nog een plek te zitten en helaas kan ik niet lassen. Nog wat montagewerk waar ik het licht niet zag (voorkant) en groot onderhoud en rem problemen.