Dyane Vereniging Nederland

Techniek => Motor => Topic gestart door: Charles@live.nl op 12-04-2021 00:06

Titel: Cilinderkoppen uitwisselbaar?
Bericht door: Charles@live.nl op 12-04-2021 00:06
Hoi allemaal, ik ben bezig met een deelrevisie van mijn AM2 motor omdat deze ontzettend lekte (olie en uitlaatgas). Nu heb ik voor een goede prijs twee gereviseerde koppen ‘op de kop getikt’, maar ik lees nu dat de AM2 sterkere klepveren heeft dan andere blokken.
Visueel zie ik geen enkel verschil, en op zowel de oude als nieuwe koppen staat in het gietsel de aanduiding ‘A11-112-1h’ met de G als toevoeging. Het verschil zit in een andere code: mijn oude kop staat namelijk ook ‘ 08-3-A’, terwijl in de ‘nieuwe’ kop E.2.A staat. Weet iemand of er verschil is en zo ja wat? En of het kwaad zou kunnen (behalve minder vermogen) dat ik deze koppen monteer?
Alvast dank! Charles.
Titel: Re: Cilinderkoppen uitwisselbaar?
Bericht door: Roel van de Wal op 25-04-2021 17:35
Moeilijke vraag. Misschien advies inwinnen bij Burton. Die weten heeel veel.
Misschien een optie om de klepveren te ruilen met de oude veren?

Succes en laat ons weten wat het geworden is.

Groet.
Titel: Re: Cilinderkoppen uitwisselbaar?
Bericht door: Roel van de Wal op 25-04-2021 18:05
Op 2cv.nl staat ook wat over klepveren. Misschien heb je daar ook wat aan.

Succes.
Titel: Re: Cilinderkoppen uitwisselbaar?
Bericht door: Charles@live.nl op 25-04-2021 19:20
Dank. Ik had het daar inderdaad ook gepost. Recente koppen hebben kennelijk geen dubbele veren meer. Ik ben uitgegaan van de uitwisselbaarheid en heb het blokje nu alweer bijna in elkaar. Nu maar eens zien of hij weer wil starten..
Titel: Re: Cilinderkoppen uitwisselbaar?
Bericht door: Roel van de Wal op 25-04-2021 22:10
Goed werk. Ik ben benieuwd naar het resultaat. En wat altijd een uitdaging is, vrij van olie lekkage.
Laat het ons weten hoe het resultaat is en geniet er van.

Groet

Titel: Re: Cilinderkoppen uitwisselbaar?
Bericht door: Charles@live.nl op 09-05-2021 00:03
Hoi allen, nou hij draait weer! De zuigers en cilinders waren bekrast, dus ook (maar) vervangen.  Meteen nieuwe remschijven, koppeling en aandrijfasrubbers geplaatst. Nu is het een kwestie van rustig inrijden (best moeilijk want ik merk dat er echt wel meer power in zit nu), en dan op naar de volgende verbetering.