Dyane Vereniging Nederland
Techniek => Remmen => Topic gestart door: spar op 18-09-2009 16:32
-
Hallo, daar ben ik weer. na opnieuw registreren lukt het weer. Ik wil mijn achterremmen vernieuwen maar heb niet het juiste gereedschap om de moer los te krijgen. Klopt het dat het maat 44 is?
is dergelijk gereedschap via de vereniging te leen / huur?
Don
-
Hoi Don,
Ik denk dat dergelijk gereedschap wel aanwezig of te huur is in het magazijn van de DVN.
Overigens kwam ik vandaag deze advertentie op marktplaats tegen van de een dop 44 voor 20 euro. Misschien is dat het overwegen waard ?
Beschrijving: Dop 44 aansluiting 3/4 voor naafmoer 2cv Lomax Le Patron of Burton.
Wij kunnen ook verloop leveren van 3/4 -> 1/2. (8.93)
Vraag onderdelenprijslijst 2cv mail@lepatron.nl
https://link.marktplaats.nl/275619675 (https://link.marktplaats.nl/275619675)
P.S. Een dyane van 1993 ??
-
Hoi Jeroen,
je bent een oplettende lezer. Dyane is uiteraard niet van 93 maar van 83. Dank voor je tip van de dop.
Nu is inmiddels de moer met een geleende dop gelost. De trommel echter lijkt dermate ingesleten te zijn dat deze niet over de schoenen heen wil. Dus dat is nu de volgende uitdaging. De stelnokken zijn geheel terug gedraaid maar nog wil de trommel er, zowel links als rechts, niet af. Ik denk er nu over om de borgpennetjes er vanaf de buitenkant uit te boren en zo het hele zaakje los te kunnen trekken. Heeft iemand nog andere bruikbare tips?
Don
-
Hoi Don,
Ik heb het jaartal aangepast ;)
-
Hoi Don,
Wat dacht je dat er in de weg zit de uitslijt rand?
Dan moet het echt heel bond zijn. De schoenen blijven naar buiten staan en komen niet genoeg terug. Dat is mijn idee. Vermoedelijk een remcylinder die blijft hangen. Of gewoon roestig scharnierpunten van de schopenen waardoor ze blijven hangen. Twee grote dikke schroevendraaiers achter de trommel zetten en naar voren drukken moet lukken. Tussen de trommel en de ankerplaat. Lukt altijd. Een beetje geweld kan geen kwaad(met mate). Succes! Je krijgt ze er vast wel af. Een beetje kloppen met een kunstof hamertje op de trommel en dan kracht zetten met de schroeverdraaiers wil helpen.
Een Dyane uit 93 is heel bijzonder ;)
Ik lees het wel!
Feiko
-
achterremtrommels met beleid los gekregen. veel kloppen met hamer en met twee handen trekken aan de trommel bracht de oplossing. Niks geen ingesleten trommel. Als nieuw!
dank voor de tips
Leef je leven!
-
Voor een ieder; indien de trommels er moeilijk afgaan; schroef gewoon het wiel terug op de trommel en gebruik het wiel als hefboom / kracht handvat; kost je geen kromme schroevedraaiers / blauwe nagels (als je tussen de trommel blijft klemmen) en je beschadigd helemaal niets. 8)
Let wel; eerst ff de dikke moer los draaien uiteraard ! ;)
S6.
-
feiko's tip werkt idd 99/100 keer. mocht je het helemaal chique willen doen, nog een oude velg heb liggen en kunt lassen, kun je een moer (m10 ofzo) in het gat van de wieldop lossen en een stuk draadijzer of lange bout er in draaien. zet dit geheel vast met de 3 wielmoeren en draai nu de bout of draad ijzer in.
btw burton car company heeft een dop 44 waar ook een demontabel dwarsbalkje bij zit waarmee je die ringmoer voor het wiellager los kunt draaien. ideaal ding!
-
Ik heb ook zo een dop gekocht, omdat de lagers van de Dyane moeten worden vervangen, maar wat een drama dop. Ik ben gisteren zelf een half uur bezig geweest om alleen de dop er weer af te krijgen... En ik krijg die moeten er gewoon niet af.... :-[
-
Ja, soms koop je een dop, waarvan de rand/dikte van de dop nét iets te groot is; dan blijft de dop idd in de ringmoer steken/vast zitten. Maar een beetje handige Dyanist als jij moet daar toch geen probleem mee hebben Jeroen? Gewoon een keer goed kwaad worden en dan lukt het vast en zeker. 8)
Succes!
-
Uiteindelijk bij een kennis een grote luchtdruk hamer geleend met een andere dop (45 ipv 44) en dat lukte wel. Inmiddels zijn de lagers aan beide zijde vervangen door nieuwe.
-
Ik zeg; GOED BEZIG !!! :D