Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: Sierstrip voor achter spatbord maken.  (gelezen 5074 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Sierstrip voor achter spatbord maken.
« Gepost op: 07-05-2018 17:04 »
Een verhaal, over het maken van een nieuwe sierstrip, t.b.v. de Dyane achterspatborden.

Enige tijd geleden had Menno via onze leverancier een nieuwe 2CV sierstrip besteld, om te kijken of deze mogelijk ook voor een Dyane gebruikt zou kunnen worden.
Echter, deze 2CV sierstrip was (kaars) recht, en bij de Dyane is deze aan het uiteinde, nabij de koffer-klep, sterk gebogen.
Maar aangezien Citroën destijds veelal dezelfde materialen gebruikte, voor diverse modellen en locaties, wilde we proberen of we deze rechte strip ook konden gebruiken voor een Dyane.

Zo gezegd, zo gedaan, en de uitdaging aangegaan.
De nieuwe strip (welke te lang is) eerst op lengte gemaakt.



Daarna begonnen om 1 uiteinde mooi afgerond te krijgen, door wat te kloppen/hameren.



Zachtjes in model brengen, want de strip is van aluminium, dus vrij zacht.



En met een vijl de zaak wat meer vorm te geven.



Maar het lukt vrij aardig. Dus daarna met (grof) schuurpapier de hamer-slagen en krassen eruit schuren.





Vervolgens eerst geprobeerd of ik het weer netjes glanzend gepolijst kreeg, want de strippen hebben een chroom kleurig / blinkend metaal uiterlijk.



Ja, het begint te blinken



Ter controle en 1 puntje klaar; niet slecht.



Gelijk ook maar de voorste inham eruit gezaagd, zodat de bout-bevestiging straks wel past.



Vervolgens ben ik de strip gaan 'inzagen', zodat er een kromming aan het profiel gegeven kan worden. Daarmee creëer je ruimte in het materiaal om wat 'te krimpen', en dus een bocht kan maken.



Daarna begonnen om de kromming / ronding erin te buigen, tegen de rand van de werkbank, en dat lukt.



Langzaam vormt de strip zich, in dezelfde contour als een bestaande strip



Met behulp van een klem kon ik wat meer kracht zetten, zonder dat de strip alle kanten uit gaat, omdat je met een meter strip werkt, en je die niet overal vast kunt houden met je handen



Daarna het andere uiteinde, wat lastiger is. Maar met een origineel bij de hand, gewoon hetzelfde trucje toepassen, dus eerst gaatjes geboord, zodat het aluminium niet "in" scheurt door teveel spanning in het materiaal.



En de gaatjes in V-vorm uitzagen, zodat de platte strip de ronding kan gaan maken.



En jawel, ook dat lukt.



Steeds een klein beetje bij buigen, en de vorm komt er aardig in.





Daarna exact op lengte afgezaagd, en het andere puntje gaan maken; in de bankschroef en zachtjes timmeren en kloppen en vijlen





En ook dat uiteinde is mooi rond geworden. De rode strip had een platter uiteinde, maar ik heb aangenomen dat dit niet de bedoeling was, dus vandaar smal & rond.



Nog even de strippen op elkaar gelegd om de bout-gat-verbinding openingen over te nemen.





Met een zachte borstel de aluminium lak eraf geborsteld.



En met een fijn schuurpapier de ronding-zijde ontdaan van de verf.



Nog net een vaag stukje lak te zien.



Tijd voor het polijsten; eerst een grove borstel.



High speed



Ook de boven en onderkant worden gedaan.



Het begint netjes te worden



Na het borstelen tijd voor een zachtere polijst pasta



En nog een allerlaatste fijne polijst middel voor aluminium eroverheen.



Ik denk dat ik in een vorig leven een ekster ben geweest; ik hou wel van blinkende dingen.



Als laatste heb ik er een D.T.M.-blanke lak laag overheen gespoten, zodat het aluminium beschermt is tegen de natuurlijke elementen, want ook aluminium corrodeert gewoon.



En de Dyane van Quinten is het proef model geworden!
Oude eruit, nieuwe er in.



Nog even een close-up foto, dat de contour ronding goed gelukt is.
Ook goed te zien dat de oude strip (links onder op de foto) redelijk verweerd en dof is geworden.



Met dit bericht hoop ik u inzicht gegeven te hebben, hoe je dus ook zelf een nieuwe strip kunt maken.
Mocht je niet over de juiste materialen en gereedschappen beschikken, kan in overleg met de magazijn meester, bekeken worden of het 'serie-' of op 'projekt basis' voor u gedaan kan worden.
Let wel; het is een vrij bewerkelijk en tijdrovend proces, dus het kost mogelijk wel wat meer dan gedacht, maar het is mogelijk.

Groetsels; Marcel.
« Laatst bewerkt op: 07-05-2018 19:54 door Marcel »

Offline Nico

  • DVN leden
  • Jr. Member
  • *
  • Berichten: 71
  • Dyane, plaisir toujours
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Zevenaar
  • 6. Provincie: Gelderland
Re: Sierstrip voor achter spatbord maken.
« Reactie #1 Gepost op: 09-05-2018 18:53 »
Zeer inspirerende fotoserie met bijschrift, Marcel. Het klinkt allemaal zo simpel als ik je tekstjes lees: effe uitsparinkjes knippen, effe buigen, effe polijsten, effe in de lak zetten. Als ik met een klusje aan mijn Aca bezig ben en het gaat niet zoals ik het wil, denk ik vaak aan de berichten van jouw. Geduld, geduld, geduld en als dat niet lukt: geduldig opnieuw proberen. Mooi werk!

Offline Quinten

  • DVN bestuur
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 989
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: Sierstrip voor achter spatbord maken.
« Reactie #2 Gepost op: 11-05-2018 22:17 »
Sierstripje, sierstripje aan de Dyane, wie heeft nu de mooiste Dyane van het land? "Ikke", zei de gek!  8) 8) ;D ;D
Dyane: een wereldwonder