Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: Inhouden dyane 425 1967  (gelezen 23092 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jbrouns

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 35
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Born
  • 6. Provincie: Limburg
Inhouden dyane 425 1967
« Gepost op: 13-04-2014 16:33 »
Hallo allemaal,

Enkele weken geleden reed ik met de dyane op de snelweg. Opeens midden in de roertunnel valt de auto stil. Ging niet meer harder dan 50 /55. Ben uiteindelijk binnen door terug gereden met Max 70 per uur.
Thuis alles eens goed nagelopen, en bleek dat eruit de carburateur benzine lekte. Het rubber tussen carburateur en spruitstuk was lek.
Als toppunt ging de trekstarter ook nog kapot.

Ik heb een revisie setje besteld voor de carburateur en dit allemaal vervangen, nieuw rubber ertussen. En alles weer samen gebouwd. Ondertussen de startmotor gereviseerd zodat we weer kunnen starten.
Motor slaat weer netjes aan. Alleen als ik bv met de zwengel de motor rond draai zonder contact, begint het weer flink te lekken tussen carburateur en spruitstuk (is dit normaal ?). Als de motor loopt zie ik niks meer lekken. Alleen het probleem met inhouden is niet opgelost. Heeft iemand nog tips ? Het is niet pingelen. Het is net of er te weinig benzine of lucht komt. De auto heeft achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar. Sinds ik ze heb zijn de volgende dingen vernieuwd.
Bougies
Luchtfilter
Demper onder de motor
Koolborstels startmotor
Pakking carburateur
Motor en versnellingsbak olie
Remleiding
Hoofdremcilinder
Remvloeistof.
Zie ik iets over het hoofd ?
Het motortje lekt wel wat olie, drupt als ze stilstaat. Als ik gas geef onder de motorkap krijg ik wat oliedruppeltjes in het gezicht. Blokjes is vochtig bij de brilrubbers.
Het Is een 6 v auto.

Groeten en alvast bedankt. Jimmy

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re: Inhouden dyane 425 1967
« Reactie #1 Gepost op: 14-04-2014 18:38 »
Ik zie niet in je lijstje staan, dat je de contactpuntjes en condensator hebt vervangen.
Nu denk ik niet, dat dit direct te maken heeft met het inhouden, maar.... op tijd puntjes afstellen of vervangen is wel wenselijk.
S6.

Offline jbrouns

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 35
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Born
  • 6. Provincie: Limburg
Re: Inhouden dyane 425 1967
« Reactie #2 Gepost op: 15-04-2014 10:39 »
Dat staat idd op de planning voor dit weekeinde.

Offline Menno

  • DVN bestuur
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 241
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Oud Gastel
  • 6. Provincie: Brabant
Re: Inhouden dyane 425 1967
« Reactie #3 Gepost op: 15-04-2014 21:01 »
De benzine die je ziet bij gebruik van de slinger is normaal.

Wanneer zijn de kleppen voor t laatst gesteld?
Hoe is de staat van je benzineleiding/slang? Kunnen haarscheurtjes in komen.
Dyane: Godin van de A-types (JV)

Offline Jodeuchevoo

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 190
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
Re: Inhouden dyane 425 1967
« Reactie #4 Gepost op: 16-04-2014 10:53 »
Ik zou in ieder geval eens de compressie meten. Zodoende kun je nagaan of de compressie voor beide cylinders gelijk is. Je zou mijn inziens minimaal een druk van 7,5 a 8 atm. dienen te meten. Is dit niet het geval, dan wat olie via het bougiegat in de cylinders spuiten en de meting opnieuw uitvoeren. Het verschil tussen links en rechts mag niet al te groot zijn. Als de druk nu gelijk zou zijn kan dat betekenen dat de zuigerveren versleten zijn. Als de druk nog steeds ongelijk of zeer laag is kan dat betekenen dat de kleppen niet goed afsluiten. Kleppen meten en stellen is dan het eerste wat er te doen staat. Als vervolgens nog geen verandering is opgetreden dan lijkt het mij zinvol om de cylinderkoppen te demonteren om na te gaan wat er mis is.
Veel succes.

Groeten
Jo

Offline jbrouns

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 35
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Born
  • 6. Provincie: Limburg
Re: Inhouden dyane 425 1967
« Reactie #5 Gepost op: 20-04-2014 20:15 »
Ik ben er waarschijnlijk achter. De contactpunten waren erg ingebrand maar het schroefje wat je gebruikt om ze te stellen was dol. En na demontage van het huisje bleek dat dit ooit eens gemaakt is met een helicoil, en die is kapot gegaan. Dus de punten stonden niet meer helemaal goed. Is het ontstekingshuisje gelijk aan bv een 2cv6 of hebben de 6v modellen andere huisjes ?

Offline Menno

  • DVN bestuur
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 241
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Oud Gastel
  • 6. Provincie: Brabant
Re: Inhouden dyane 425 1967
« Reactie #6 Gepost op: 20-04-2014 23:03 »
Als ik t me goed herinner van mijn 18pk (2CV) is het huisje hetzelfde. Alleen het achterplaatje verschilt.

Je zou kunnen overwegen een elektronische ontsteking te monteren ipv puntjes. Betere vonk, beter starten en nooit meer puntjes stellen. Waarschijnlijk wordt je Dyane ook wat zuiniger.
Dyane: Godin van de A-types (JV)

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re: Inhouden dyane 425 1967
« Reactie #7 Gepost op: 21-04-2014 19:07 »
 :) Heb ik nu de koelkast gewonnen? (Of is het een nieuw setje contact puntjes?)  ;D ;D ;D

Offline jbrouns

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 35
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Born
  • 6. Provincie: Limburg
Re: Inhouden dyane 425 1967
« Reactie #8 Gepost op: 22-04-2014 18:42 »
Ik heb via het 2cv forum een huisje in de buurt mogen ophalen. Er is een verschil en dat is het gaatje voor het schroefje dat het plastic isolatie plaatje en het onderste puntje vastzet zit bij de 18 pk aan de rechterzijkant en bij de modernere aan de rechter onderkant.

@ marcel, ik heb helaas geen koelkast over, ik kan je wel blij maken met een setje koolborstels voor een paris Rhône krukasdynamo. :-) bedankt iedereen voor het meedenken.

Ik ben wel nog opzoek naar een setje koolborstels voor een ducilier krukasdynamo 6v.
« Laatst bewerkt op: 22-04-2014 18:44 door jbrouns »

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re: Inhouden dyane 425 1967
« Reactie #9 Gepost op: 24-04-2014 19:00 »
Jammer van de koelkast  :D :D :D
Maar helaas kan ik niets doen met de koolborstels; mijn Aca heeft een 'moderne' 12V 'buitenboord' dynamo.  ???
Ik weet dat we in het magazijn nog wel diverse koolborstels hebben liggen, maar dan zou ik een nummer moeten hebben, om er zeker van te zijn dat het de juiste zijn.

Offline jbrouns

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 35
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Born
  • 6. Provincie: Limburg
Re: Inhouden dyane 425 1967
« Reactie #10 Gepost op: 24-04-2014 21:03 »
Ik heb ze gevonden bij der fransoze hopelijk komen ze nog voor het weekeinde. Kan ik eindelijk weer rijden en een goede proefrit maken. Nogmaals bedankt voor het meedenken.

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re: Inhouden dyane 425 1967
« Reactie #11 Gepost op: 25-04-2014 08:59 »
We denken graag mee als club, om het behoud van de Dyane !
Succes met het installeren van de koolborstels en we horen graag hoe het afloopt met de test-rit.  8)

Offline jbrouns

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 35
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Born
  • 6. Provincie: Limburg
Re: Inhouden dyane 425 1967
« Reactie #12 Gepost op: 05-05-2014 11:19 »
Hallo allemaal, ik heb net de compressie gemeten en beide cilinders komt uit op 80 psi, dus ongeveer 5,5 bar. Wat zou deze moeten zijn. Ik kan het niet vinden online wat dit zou moeten zijn.

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re: Inhouden dyane 425 1967
« Reactie #13 Gepost op: 07-05-2014 20:30 »
Hmmm, dit keer ga ik zeker niet voor de koelkast; ik durf het ff niet te zeggen; jammer... :(

Offline Jodeuchevoo

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 190
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
Re: Inhouden dyane 425 1967
« Reactie #14 Gepost op: 07-05-2014 21:17 »
Ik verwacht dat er zuigers in zitten met een compressieverhouding van 7.75. Dat was n.l. gebruikelijk bij de 425cc motoren met een vermogen van 21pk. De compressie die je meet dient dus minsten die waarde te hebben en links en rechts dienen praktisch gelijk te zijn zijn. Als de compressie een stuk minder is zou ik op zijn minst eens de compressie meten van een andere eend, dit om te testen of jouw nieuwe compressie meter wel juist aanwijst. Misschien kun je dat op een of andere wijze ook nagaan met behulp van een compressor. Als de compressie meter juist aanwijst zou ik toch ernstig gaan twijfelen aan de zuigerveren of aan de kleppen die mogelijk niet goed afsluiten.
Goed afsluiten van de zuigerveren kun je proberen na te gaan door met een oliespuit via het bougiegat olie op de zuiger te spuiten. Daardoor dichten de zuigerveren tijdelijk beter af. Als de compressie dan een stuk hoger is dichten de zuigerveren dus niet goed af. Anders gewoonweg de stoute schoenen aantrekken en de cylinderkoppen demonteren.
Ik ben benieuwd wat de oorzaak is.
Groetjes