Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: Marcel stelt zich voor; Acadiane 84-RB-49  (gelezen 143398 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Quinten

  • DVN bestuur
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 989
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: Marcel stelt zich voor; Acadiane 84-RB-49
« Reactie #150 Gepost op: 22-04-2017 11:49 »
Ik ben zo vol bewondering als Marcel schrijft dat hij minimale ervaring heeft...????!! Ik zie alleen maar perfecte afgewerkte gedeelten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dyane: een wereldwonder

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re: Marcel stelt zich voor; Acadiane 84-RB-49
« Reactie #151 Gepost op: 10-05-2017 10:33 »
Okay hier gaan we weer. Het is ff geleden, maar het werk gaat goed vooruit. Daarom een extra lange post, die nogal wat werk behoeve, namelijk de achterbumper. Nou ja, bumper, het is meer een ijzeren pijp....
De originele pijp was al aardig gedeukt en gebutst, dus ik had al lang geleden een nieuwe NOS gekocht.



Dus eerst eens passen.



Hmmm, HIJ PAST NIET.....



Ook de pijpen komen niet uit.



Iets moeilijker te zien.





WTF. Een NOS pijp die niet past. Is mij Aca dan zo krom?
Hmmm, misschien eens andersom passen.... En jawel, dan past ie prima... Pffff. 



Er zit dus een klein verschil in de juiste hoek van de dwars pijp t.o.v. De langs pijpjes.  Gelukkig.
Verder met passen en meten.



Nu stond ik voor een uitdaging;  de 2 vervangen  onder-hoek platen waren niet helemaal recht, dus ik moest nogal wat plamuren om de zaak recht te zetten. En om daarna nog de bumper erop te lassen met een strak gezette plamuur laag, dat gaat niet goed komen, dus bedacht ik een oplossing in de vorm van bout en moer constructie.
Niet origineel maar wel functioneel en net zo sterk.
Dus passen en meten en aanboren.



Bouten erin.



En aan de binnenkant de moeren vast gelast.



Ja, heel goed vast gelast.



Hetzelfde aan de andere kant



Nu, een ieder weet dat het NOS spul in "transport lak " is gezet. Geen hoogwaardige verf / lak. Dus die heb ik eraf gehaald.

 

En dan zie je gelijk de oneffenheden, zoals een lelijke las verbinding.



Dus ff wat netter bijgewerkt. (Hoewel, het is eigenlijk afgewerkt hé Theo)



De zaak in de epoxy primer gezet.



En toen viel het mij nog meer op, dat er behoorlijk wat putjes in zaten. Dus ook nog wat spuit plamuur overheen.



Vervolgens weer schuren en dan vallen de putjes goed op.



Daarna weer een primer laag.



En de "binnenkant " alvast voorzien van de juiste kleur, AC088, omdat ik er straks, na montage, erg moeilijk bij kom met het spuit pistool.



Verder met monteren.



De grondplaat afplakken en lijm aanbrengen.



Bijna zo vast als een euh, bumper.



De achterkant van de dwars pijpjes kon ik wel vast lassen. De ontstane hitte vervorming van de lak is gemakkelijker bij te werken en niet voor cosmetisch netheid afhankelijk.



Brunox eroverheen.



En dan de afwerking van de zicht-zijde. Aan de onderkant heb ik nog wel wat kleine laspunten gezet, maar de rest van de rondingen heb ik gevuld met 2 componenten metaal lijm.



Verder afgewerkt met een dun randje kit..



Strakke bak vind ik.



Genoeg voor nu. Ik ga verder met afwerken. De mazzel.

Ps. @ Eric; voorlopig kom tie nog nie naar het magazijn. Eerst nog een apk erop krijgen.

Offline Zuiderzeeeend

  • DVN leden
  • Jr. Member
  • *
  • Berichten: 74
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Quartier Hiver
  • 6. Provincie: Gelderland
Re: Marcel stelt zich voor; Acadiane 84-RB-49
« Reactie #152 Gepost op: 14-05-2017 10:57 »
APK? Wordt vast een eitje. Knappe keurmeester die nog maar een spikkeltje roest vindt...  ;)

(Oké, zo'n keuring omvat ietsje meer, maar dat zit ongetwijfeld snor)

Offline Quinten

  • DVN bestuur
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 989
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: Marcel stelt zich voor; Acadiane 84-RB-49
« Reactie #153 Gepost op: 14-05-2017 11:08 »
APK? Wordt vast een eitje. Knappe keurmeester die nog maar een spikkeltje roest vindt...  ;)

(Oké, zo'n keuring omvat ietsje meer, maar dat zit ongetwijfeld snor)

Ben bang dat keurmeester niet gelooft dat een Aca in zo'n onberispelijke staat is! Hij zoekt en zoekt naar een mu speling of een lampje dat halve millimeter verkeerd afgesteld staat....maar hij zal niet kunnen vinden!! ????????
Perfect hoor Marcel!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dyane: een wereldwonder

Offline Zuiderzeeeend

  • DVN leden
  • Jr. Member
  • *
  • Berichten: 74
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Quartier Hiver
  • 6. Provincie: Gelderland
Re: Marcel stelt zich voor; Acadiane 84-RB-49
« Reactie #154 Gepost op: 14-05-2017 12:48 »
Hahaha, zie het helemaal voor me: verbeten keurmeester die met een vergrootglas steeds grimmiger zoekt naar welk futiel detail dan ook om een triomfantelijk "afgekeurd!" door de werkplaats te laten schallen. Maar neen, het wordt hem deze keer niet gegund :o

En dan de ontlading, nadat de gruwelijke werkelijkheid tot hem is doorgedrongen: verslagen door een in onberispelijke staat verkerend blikken autootje van enkele decennia oud, waarvoor de constructeur aanvankelijk een levensduur van een luttele 7 jaar had bedacht ;D ;D

Offline Acatoon

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 187
  • Aca rijden, a way of life.
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: gouda
  • 6. Provincie: zuidholland
Re: Marcel stelt zich voor; Acadiane 84-RB-49
« Reactie #155 Gepost op: 14-05-2017 16:55 »
Maaaaaar, als ie eenmaal is goedgekeurd dan kan Marcel weer lekker
de weg op. Ik ben benieuwd naar het resultaat als zijn Aca weereens
bij het magazijn te zien is. Het lijkt me super tof enzo om na zo´n
project te kunnen zeggen dat ie af is. Ik heb er zeker het een en
ander van opgestoken en anderen wellicht ook, dat maakt het toch
nog een soort van  nuttig. Voor nu, nog even doorzetten Marcel.

Groet: Toon

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re: Marcel stelt zich voor; Acadiane 84-RB-49
« Reactie #156 Gepost op: 28-05-2017 14:09 »
Ten eerste wil ik iedereen alvast bedanken voor het commentaar en positieve reacties. Het geeft mijn zelfvertrouwen een goede zet in de betere richting.

@Jo; ik denk ook wel dat de Aca wat kilo's is aangekomen door het verse ijzer en vooral door de potten plamuur die erop zitten. En dan heb ik nog wel heel veel deukjes bewust niet gevuld. Nu, achteraf heb ik wel een beetje spijt hiervan, maar ergens heb ik een grens getrokken, ook qua tijd die erin gaat zitten. Het hoeft geen nieuwe Aca te worden. Een beetje charme van een gebruikte voiture vind ik ok.

@Eric. Ik denk dat de volgende magazijn dag de Aca wel heel ver gereed zal zijn, maar ik denk dat het te krap is qua tijd. En de apk, dat moet ook nog ff. De Aca heeft nu bijna 2 jaar stil gestaan, dus ik weet niet wat vooral de wielremcilinders doen. Afijn de komt goed.

Nu verder met het verhaal,  maar eerst nog leuke visite gehad van Connie en zijn Dyane. De knipperlichten werkte niet meer, maar na een uurtje zoeken, toch de storing gevonden en zo was de Dyane mooi te zien tijdens Citromobile.



Waar was ik gebleven. ... Euh,  het rechter binnenscherm. Daar had ik nieuwe rubber stoot profielen voor gemaakt en, omdat ik toen nog geen last apparaat had, had ik die vast gebout. Nu ik toch bezig was, heb ik dat profiel vast gelast, zoals het hoort.





Het profiel in de wielkast



Zo, weer gebeurt en in de brunox.



Plamuren



En heel de binnenkant strakker zetten.



Primer



Nog ff de achterste onderste instap strip in de primer gezet.



Terug naar rechts en in de filler zetten. (Vloeibare plamuur, ofwel spuitplamuur ;-) )



Dan het dak, schuren, roestplekken in de brunox, daarna primer.



En de gehele binnenkant schuren.



Inclusief de vloer. ( Met de oude brievenbus )



Ja, het gaat goed vooruit. Ps, wazige selfie, maar ik ben daar te oud voor denk ik.



Dan de rand. Dat zijn 2 platen op elkaar gepunt last, en juist daar kruipt veel vocht tussen



Dus eerst al die spleten opgevuld met kit.



Verder met de binnenkant, links nog wat bijwerken.





Ook de bovenkant van het binnenscherm in de spuit plamuur.



Tussendoor ook de onderkant verder afwerken. Eerst een laag verf.



Dan een laag bodyshutz.



De laatste fasen zijn gekomen; het afwerken, eerst de 2k  primer van dit merk.



Nu ff verder glad schuren.



Wat een takke werk is dat zeg. Er zit nauwelijks 1 vierkante decimeter vlak en recht plaatwerk op de zijkanten, het dak en de vloer zijn alleen maar ribbeltjes, dus A L L E S met het handje geschuurd.  Pfffffffffffffffffffff,  ik voelde op een gegeven moment mijn vingertoppen niet meer, een kop koffie was voor het gevoel bloedheet, mijn nagels waren vakkundig gereduceerd tot nul, als ik hoesten was het witte stof dat eruit kwam, en mijn neus was gebarricadeerd met hele vieze euh.... snot. Ja, ik overdrijf een beetje, maar dat maakt het voor de lezer ook interessant; -)
Anders is het zo saai lezen.

Dan, hij kan weer terug op zijn wielen, na dik 1,5 jaar.





Krik steunen er onderuit.



Kijk, ze komen vanzelf aangeschoven.







En dan, inpakken en weg wezen? Nee, eerst inpakken voor wat primer.



Wat erg lastig is, is als je kranten plakt, en je wilt dan nog een artikel lezen, maar de krant is op z'n kop geplakt.  Leest erg lastig....



Alles in gereedheid brengen voor de primer.



Zo, de primer zit erop. Wat een bagger bende geeft die spuit nevel trouwens. Alles plakt als de ziekte, vooral omdat de nevel op de grond valt, (ja, dat heet zwaartekracht ) en het gaat aan je schoenzolen zitten en overal waar ik liep,  stonden ineens een schoenmaat 45 afdruk. Ahum.



Ook gelijk de nieuwe bodemplaat in de primer. Tevens proef object voor het afstellen van de verf spuit.



Yep, binnenkant is weer wit.



Ook het dak.



Behalve de vloer nog niet



Die had ik beter kunnen afplakken want de nevel gaf dus een vieze plak bende, inclusief wat afdrukken van o.a. De luchtslang.



Dus de vloer weeeeer opnieuw schuren.



En nu ook daar een laag 2k primer op gespoten.



En dan ALLES weeeeer glad schuren.
1 voordeel, er zit nu wat meer eelt op mijn vingertoppen en omdat het opschuren nu maar met korrel 320 gaat, is het ook niet zo pijnlijk grof meer.

Tevens ook vlakken afgeplakt voor de laatste laag; de AC088. Ofwel, BlancMije.



Dan ff geld uitgeven aan goeie verf.



En het resultaat. ...... Jaaaaaa,  dat is voor de volgende keer.

Groeten en nog een prettige dag verder.

Offline Jodeuchevoo

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 190
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
Re: Marcel stelt zich voor; Acadiane 84-RB-49
« Reactie #157 Gepost op: 28-05-2017 14:39 »
Dit wordt gewoonweg een beter dan nieuwe Aca. Ben nieuwsgierig de auto weer in het echt te bewonderen.

Offline Nico

  • DVN leden
  • Jr. Member
  • *
  • Berichten: 71
  • Dyane, plaisir toujours
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Zevenaar
  • 6. Provincie: Gelderland
Re: Marcel stelt zich voor; Acadiane 84-RB-49
« Reactie #158 Gepost op: 29-05-2017 18:07 »
Sakkkkerrrrjuuu Marcel, wat een klus. Ik weet wat het betekent. Vorig jaar het laadbakje van mijn Aca aan de buitenkant gedaan; schuren met 180, daarna 240 toen scotchen, daarna primer en vervolgens korrel 320 gevolgd door korrel 400 en weer scotchen. Geen pedicure meer nodig. Ik was net moed aan het verzamelen om ook de binnenkant aan te pakken. Ik moet je zeggen dat ik nu toch weer FF wacht voor ik er aan begin. En ik ga de binnenkant rollen, ben ook van plan er "dreunplaten" en andere isolatie in aan te brengen.
Maar volgens mij heb je geweldig veel eer van je werk en ziet jouw Acadiane er over een paar weekjes weer helemaal als nieuw uit; mijn complimenten!!!

Offline Zuiderzeeeend

  • DVN leden
  • Jr. Member
  • *
  • Berichten: 74
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Quartier Hiver
  • 6. Provincie: Gelderland
Re: Marcel stelt zich voor; Acadiane 84-RB-49
« Reactie #159 Gepost op: 29-05-2017 20:50 »
Aha, Marcel denkt ons in spanning te houden... Maar gelet op de kwaliteitsmaatstaven die worden gehanteerd binnen dit project laat de uitkomst zich ook deze keer licht raden: een retestrakke, oogverblindende laadbak. Zo eentje waarvan ook meneer Citroën ogen op steeltjes had gekregen.

(En dan de hamvraag: durf je daar ooit nog iets in te leggen?  ;) )

Met mijn project ben ik nog laaaaaang niet aan de binnenkant van de laadbak toe. Maar naar aanleiding van deze episode heb ik, net als Nico, maar bedacht dat het rollen gaat worden in plaats van spuiten. En dan met een taaie, krasvaste (chassis)lak. Mocht er eens iets omvallen daarbinnen, een fiets bijvoorbeeld...  :o

Anyway, we hopen 'm snel live te kunnen bewonderen! (Staat er ook nog een retourtje Portugal op de agenda?)

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re: Marcel stelt zich voor; Acadiane 84-RB-49
« Reactie #160 Gepost op: 29-05-2017 21:34 »
Nou ja, retestrak is tie echt niet hoor. Ook in mijn laadbak zijn regelmatig fietsen etcetra omgevallen, dus nog genoeg butsen en deukjes bewust erin gelaten.

Rollen is zeker een goede optie. Zeker het dak. Want ik heb gemerkt dat een verfspuit maar een beperkte kantel hoek heeft. Maarrrr,  als het goed is, komt morgen het "anti zwaartekracht " pakket binnen. Ben benieuwd of dat goed werkt.

Ennuuh, Yep,  gisteren heb ik Portugal officieel ingeschreven. #happy

« Laatst bewerkt op: 30-05-2017 19:22 door Marcel »

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re: Marcel stelt zich voor; Acadiane 84-RB-49
« Reactie #161 Gepost op: 29-05-2017 21:55 »
Trouwens, ondanks dat ik wil wachten met het tonen van het resultaat, heb ik wel een vraag.

Op de foto is een stukje te zien, van het spuiten, wat NIET goed is gegaan.
Er zitten een soort van rare vervormingen in de lak, ieder ter grootte van een paar cm2.
Het lijkt niet op een chemische reactie met de ondergrond.
Het lijkt ook niet op siliconen insluiting.
Maar als iemand het herkent, hoor ik het graag.

Persoonlijk denk ik dat het vocht is, wat toch door de vocht afscheider is geraakt.
En die vocht afscheider is niet zo'n kleine op de compressor zelf, maar een apparte van het formaat koelkast. Amper te tillen trouwens, zo zwaar.

Afijn, dat vlak ga ik toch wel opnieuw doen, want het is erg mat, met een  sinnasappelig effect.

Offline Quinten

  • DVN bestuur
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 989
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: Marcel stelt zich voor; Acadiane 84-RB-49
« Reactie #162 Gepost op: 29-05-2017 22:52 »
Ach, zo'n oude dame mag toch ook wel een beetje een sinaasappelhuidje hebben?  ;)
Maar zonde is het wel! Zoveel moeite en dan met spuiten op de strakke ondergrond toch zo'n tegenvallend resultaat.
Dyane: een wereldwonder

Offline Zuiderzeeeend

  • DVN leden
  • Jr. Member
  • *
  • Berichten: 74
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Quartier Hiver
  • 6. Provincie: Gelderland
Re: Marcel stelt zich voor; Acadiane 84-RB-49
« Reactie #163 Gepost op: 30-05-2017 17:33 »
Beetje lastig te zien vanaf de foto, maar zijn dat rimpeltjes/werkt de lak zich een beetje op? Zo ja, dan wijst dat op een niet volledig doorgeharde ondergrond. Komt wel eens voor bij 2 componenten primer. Zijn er toch weer een paar weerbarstige verfmoleculen aan het roerhoutje ontsnapt, waardoor een schijnbaar willekeurig plekje net iets langzamer uithardt, met alle gevolgen van dien. Hoe ik dat weet? Don't ask...

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re: Marcel stelt zich voor; Acadiane 84-RB-49
« Reactie #164 Gepost op: 04-06-2017 19:57 »
UPDATE! !!!!!!

Het spuiten is gereed, de rare verf plekjes die er waren ,  heb ik opnieuw gespoten, alsmede andere stukken en ik ben er content over.

Inmiddels heb ik een afspraak gemaakt voor de APK a.s. vrijdag, zodat ik bij eventuele afkeur nog onderdelen kan kopen in het magazijn.

Verder, gelukkig is de accu nog in orde na 1,5 jaar stil gestaan te hebben. De motor draaide nog 'rond'.

Okayyyyyyy, een sneak preview dan......