Tijdens de heenrit naar Friesland voor de 11-stedentocht afgelopen weekend liep mijn Aca 1 op 14 en dat over een afstand van ""slechts" 282 km, waarvan 240 km autosnelweg. En ging in Friesland gewoon 20 liter peut bij.
De snelheid lag hierbij tussen de 90 en 100 km/h.
Bij toeristisch touren ligt het verbruik tussen de 1 op 15 en de 1 op 16.
En met mijn eend heb ik vorige maand bij de Tour Des Trois Pays een verbruik gescoord van 1 op 19 (!) tijdens het rustig touren.
Op de autosnelweg met snelheden tussen de 90 en 100 km/h ligt het verbruik tussen de 1 op 16 en 1 op 17.
Met de vouwwagen er achter naar Rochefort 2 jaar geleden lustte het eendje 1 op 12.
Verbruik is mede afhankelijk van de weersomstandigheden, (buitentemperatuur en wind), de belading (bagage passagiers en/of een aanhanger) en de aard van de rit.
Met mijn C3 Diesel heb ik wel eens 1 op 27 gescoord, vanwege de werkzaamheden op de A2 mocht je toen nergens harder dan 90 kmh, en als je dat constant (cruise control) kunt rijden is dat wel erg goed voor je verbruik. Daarbij kwam dat het lekker weer was en de airco niet aangezet hoefde te worden.
Bij alleen maar stadsverkeer ligt het verbruik in de wintermaanden rond de 1 op 18. Een fors verschil niet waar?
2CV en Acadiane rijden is gewoon een hobby, en van een litertje meer of minder kan eerlijk gezegd niet zo wakker liggen.........
Ik rij met de 2CV en de Acadiane elk zo'n 2000 km per jaar, van het geld dat ik zou kunnen besparen kan ik toch geen kroegentocht gaan houden
Zelfs een kratje bier in de supermarkt haal ik niet met de besparingen
. Hooguit een paar losse flesjes, na aftrek van het statiegeld
(Nee, geen six-pack
)
En als je echt goedkoop wilt rijden koop dan een C1 ipv een Dyane, Acadiane of een 2CV.
Voor de prijs van een goed A-type koop je een 2e hands C1, met een verbruik van 1 op 20-22.
Dan rijdt je echt goedkoop !!!