Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: Verbruik van 1: 12,5 naar 1: 19,5  (gelezen 24985 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Victor

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Verbruik van 1: 12,5 naar 1: 19,5
« Gepost op: 17-09-2009 12:13 »
Door een aantal maatregelen heb ik het benzineverbruik van mijn Dyane-6 aanzienlijk verminderd. Nadat ik de auto gekocht had verbruikte hij 1:12,5. Dat vond ik veel en bij inspectie bleek dat er een lekje in de benzineslang zat. Na een nieuw stuk slang was het verbruik tot ongeveer 1:16 afgenomen.

Op een gegeven moment begon hij (zij?) wat moeilijk en schokkerig te rijden. Ik heb toen de carburateur schoongemaakt en gesmeerd, waarna het verbruik op 1:17 kwam. Het ging dus nog steeds de goede kant op.

Vervolgens heb ik een standaard 123 ontsteking gemonteerd en de bougies vervangen door NGK bougies. Dat bracht het brandstofverbruik tot boven de 1:18.

Daarna heb ik WINN's brandstofreiniger aan een volle tank toegevoegd. Merkwaardigerwijs nam hierdoor in eerste instantie het brandstofverbruik toe tot ongeveer 1:13, maar daarna kwam het verbruik consequent op 1:19,5. Een mooi getal.

Het verbruik is uiteraard afhankelijk van rijstijl en vooral snelheid. Ik moet er bij zeggen dat ik maar zelden boven 100 km/u uitkom en verder rustig rij. De tweede carburateurtrap komt maar zelden in werking. Ook heb ik weinig stadsritten.

Rest mij nog een flesje WYNN's oil fuel saver na een volgende oliewissel toe te voegen. Maar ik twijfel nog. Op het flesje staat dat hierdoor het benzineverbruik tot 10% kan afnemen. Ik heb weinig tot geen hoop dat dat het spul ook werkt. Er zijn denk ik maar weinig 602 cc motoren met een verbruik boven de 1:20 en dat zou ik volgens WYNN moeten kunnen halen. Er wordt in het algemeen afgeraden om olie additieven in A types te gebruiken omdat hierdoor de kleine oliekanaaltjes kunnen dichtslibben met ernstige gevolgen voor de motor.

Heeft iemand weleens WYNN's oil fuel saver geprobeerd? En hoe waren de resultaten?

Offline jeroen-2cv

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 73
Re:Verbruik van 1: 12,5 naar 1: 19,5
« Reactie #1 Gepost op: 17-09-2009 13:14 »
Het brandstofverbruik is niet alleen afhankelijk van je rijstijl.
Zeker bij luchtgekoelde motoren speelt de buitentemperatuur ook een grote rol.
Zo verbruikte mijn Visa 2-cylinder bij mistig weer zo'n 1 op 12-13 en 's zomers 1 op 18-19.

Het verschil in brandstofverbruik in de zomer en in de winter met een zelfde rijstijl kan al snel 25% bedragen.

Ik heb zelf op mijn 2CV ook een 1-2-3 ontsteking zitten en qua brandstofverbruik is het verschil helemaal niet merkbaar. Het goed "op tijd" zetten van de ontsteking heeft een grotere invloed op je verbruik dan de manier waarop de vonk geproduceerd wordt. De vonk is immers niet krachtiger door een hoger voltage of zo. Slechte en oude contactpunten hebben wel weer invloed op de kwaliteit van de vonk.

Nieuwe olie, nieuwe filters, nieuwe bougies, een schone carburateur, een inwendig schone motor en een goede afstelling dragen zeer zeker bij aan een lager brandstofverbruik.

Natuurlijk geven fabrikanten van toevoegingen en andere middeltjes op dat je met hun producten zuiniger rijdt.
Vergelijk het maar met de wasmiddelenreclame; "ons product wast witter dan stralend wit" en dat soort onzin. Zo rij je met de benzine van merk X (volgens eigen opgaaf) ook altijd zuiniger dan met de benzine van de concurrent........

Keep on dreaming ......................


Offline Victor

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Re:Verbruik van 1: 12,5 naar 1: 19,5
« Reactie #2 Gepost op: 17-09-2009 14:47 »
Ik heb de 123 begin augustus dit jaar geïnstalleerd. Daarvoor waren de temperaturen vergelijkbaar met daarna. Ik rij alleen in de zomer in de Dyane. En als het regent of bij mistig weer komt ze niet op de weg. Dus het verschil kan niet door weersomstandigheden komen. En ook niet door rijstijl want die is niet veranderd sinds de installatie van de 123.

Door een electronische ontsteking wordt de vonk constanter en de vervroeging van de vonk wordt geoptimaliseerd. De motor loopt ook beter bij een lage temperatuur. Dat alles heeft een gunstige invloed op het benzineverbruik, dat heb ik ook gemeten.

De 123 zorgt niet voor een sterkere vonk. Dat gebeurt alleen door een andere bobine te installeren met een hogere transformatieverhouding bijv. een licht bruine. Dat moet wel in het benzineverbruik schelen.

Offline jeroen-2cv

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 73
Re:Verbruik van 1: 12,5 naar 1: 19,5
« Reactie #3 Gepost op: 17-09-2009 19:08 »
Ik denk dat je winst op het gebied van de brandstofbesparing eerder toe te schrijven is aan je "schoonmaak-acties" en het afstellen dan aan de 1-2-3.

Ik reed in de jaren 90 een P205 diesel, en telkens zag ik om de zoveel maanden mijn brandstofverbruik oplopen met zo'n 10-20% . De oorzaak lag in het cycloonluchtfilter zat dicht geslibt was. Luchtfilter schoonmaken of vervangen en ik zat weer terug op het oorspronkelijk verbruik.

Een 1-2-3 ontsteking laat de motor wat regelmatiger lopen en je bent van de problemen met de contactpuntjes af. Een kleine winst zal best met een 1-2-3 te behalen zijn maar die is enkele procenten, maar zal de 5% zeker niet overstijgen..

Offline Victor

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Re:Verbruik van 1: 12,5 naar 1: 19,5
« Reactie #4 Gepost op: 28-05-2010 20:22 »
Na acht maanden kan ik nog steeds melden dat mijn benzineverbruik nog steeds minder is dan 1:19. De eerder genoemde maatregelen hebben dus tot nu toe blijvend geholpen. Wel moet ik zeggen dat ik nagenoeg nooit harder dan 90 rij.

Ik vind het een mooie uitdaging voor Dyane rijders om het verbruik terug te dringen. Het geld dat je er mee bespaart kan aan andere leuke dingen besteed worden. Wie probeert hetzelfde?

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re:Verbruik van 1: 12,5 naar 1: 19,5
« Reactie #5 Gepost op: 03-06-2010 17:49 »
Als je het niet erg vindt, sla ik je uitdaging liever af. Met een Aca is het sowieso geen vergelijking t.o.v. een Dyane. Daarnaast, ik heb ooit 1:17 behaald met de Aca en dat vondt ik knap zat.
Laat mij die 2e trap maar lekker gebruiken. Anders roest ie nog vast ook!!  :D ;D :P

Offline jeroen-2cv

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 73
Re:Verbruik van 1: 12,5 naar 1: 19,5
« Reactie #6 Gepost op: 03-06-2010 19:54 »
Tijdens de heenrit naar Friesland voor de 11-stedentocht afgelopen weekend liep mijn Aca 1 op 14 en dat over een afstand van ""slechts" 282 km, waarvan 240 km autosnelweg. En ging in Friesland gewoon 20 liter peut bij.
De snelheid lag hierbij tussen de 90 en 100 km/h.

Bij toeristisch touren ligt het verbruik tussen de 1 op 15 en de 1 op 16.
En met mijn eend heb ik vorige maand bij de Tour Des Trois Pays een verbruik gescoord van 1 op 19 (!) tijdens het rustig touren.
Op de autosnelweg met snelheden tussen de 90 en 100 km/h ligt het verbruik tussen de 1 op 16 en 1 op 17.
Met de vouwwagen er achter naar Rochefort 2 jaar geleden lustte het eendje 1 op 12.

Verbruik is mede afhankelijk van de weersomstandigheden, (buitentemperatuur en wind), de belading (bagage passagiers en/of een aanhanger) en de aard van de rit.

Met mijn C3 Diesel heb ik wel eens 1 op 27 gescoord, vanwege de werkzaamheden op de A2 mocht je toen nergens harder dan 90 kmh, en als je dat constant (cruise control) kunt rijden is dat wel erg goed voor je verbruik. Daarbij kwam dat het lekker weer was en de airco niet aangezet hoefde te worden.
Bij alleen maar stadsverkeer ligt het verbruik in de wintermaanden rond de 1 op 18. Een fors verschil niet waar?

2CV en Acadiane rijden is gewoon een hobby, en van een litertje meer of minder kan eerlijk gezegd niet zo wakker liggen.........
Ik rij met de 2CV en de Acadiane elk zo'n 2000 km per jaar, van het geld dat ik zou kunnen besparen kan ik toch geen kroegentocht gaan houden  :P
Zelfs een kratje bier in de supermarkt haal ik niet met de besparingen  >:(. Hooguit een paar losse flesjes, na aftrek van het statiegeld  :-\
(Nee, geen six-pack ???)

En als je echt goedkoop wilt rijden koop dan een C1 ipv een Dyane, Acadiane of een 2CV.
Voor de prijs van een goed A-type koop je een 2e hands C1, met een verbruik van 1 op 20-22.
Dan rijdt je echt goedkoop !!!



« Laatst bewerkt op: 03-06-2010 20:08 door jeroen-2cv »

Offline Victor

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Re:Verbruik van 1: 12,5 naar 1: 19,5
« Reactie #7 Gepost op: 03-06-2010 20:32 »
We doen heer geen wedstrijd wie het zuinigst kan rijden. Dan moet je op de TU Delft zijn, die construeren de zuinigste auto's voor wedstrijden.

Waar het om gaat is dat je met een aantal maatregelen en beperkte financiën onnodig brandstofverbruik kunt bestrijden. Of je nu 1: 19 haalt met een Dyane of 1: 16 met een Aca maakt niet uit. Als je hard wilt rijden verbruik je nu eenmaal meer peut en een Aca vangt meer wind en verbruikt dus wat meer.

Dus het gaat er om dat je alle maatregelen neemt om de motor in zo'n goed mogelijke conditie te brengen waarbij het brandstofverbruik naar de eigen rijomstandigheden zo laag mogelijk is. Daar is hopelijk iedereens het mee eens.

Offline Vert Jade

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 126
  • 1. Betalend lid DVN?: Nee
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
  • 5. Woonplaats: Enschede
  • 6. Provincie: Overijssel
Re:Verbruik van 1: 12,5 naar 1: 19,5
« Reactie #8 Gepost op: 06-06-2010 19:09 »
Mijn verbruik is heel constant, al jaren circa 1:15. Met 123-ontsteking. Maar ik rij vaak (bijna altijd  ::)) plankgas om een beetje op te schieten.
Verbruik is voor mij dan ook geen issue.
Citroën 2CV6 Charleston, NV-GN-36, rood/zwart, 1986
Citroën C2 1.4 VTR, zwart, 2004
Citroën Berlingo XTR VTI120, beige, 2010

Offline Quinten

  • DVN bestuur
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 989
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re:Verbruik van 1: 12,5 naar 1: 19,5
« Reactie #9 Gepost op: 06-06-2010 20:32 »
Bij mij ook 1:15/1:16 met flink doortrappen om Dyaantje fit en vlot te houden.
En in de bergen in Frankrijk is dat meestal 1:18, dankzij rustiger rijden en die heerlijke hellingen naar beneden.
Natuurlijk zeggen jullie dan: "wat naar beneden komt, moest eerst naar boven (en dat kost extra benzine)", maar toch is het zo! :D
Dyane: een wereldwonder

Offline jeroen-2cv

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 73
Re:Verbruik van 1: 12,5 naar 1: 19,5
« Reactie #10 Gepost op: 27-06-2010 15:01 »
op www.2cv.nl bij publicaties staat een test van een 2CV Charleston uit de Autokampioen van de ANWB uit begin jaren 80.
Er staat hier een grafiekje met het brandstofverbruik en dan zie je dat in de laatste 20 km/h naar de topsnelheid toe het brandstofverbruik met bijna 50% toeneemt.
Rond de 90 rijdt je nog iets van 1 op 17, bij 110 is dit al bijna 1 op 12 !!
Het motortje moet boven de 90 km/h wel heel hard gaan werken om de vaart er in te kunnen houden.

De opmerking in die test dat een eend geen 115 km/h haalt is grote onzin.
Gewoon met een goed ingereden exemplaar op pad gaan, ipv met een auto waarbij om het zomaar eens te zeggen "het plastic nog over de stoelen" zit  ;D
Een benzine-auto komt pas na een km of 5000 km een beetje "los" en bij een nieuwe diesel is dit rond de 10.000 km
De mijn 2cv gaat als het windstil is op een vlakke weg naar de 122 op te teller, mijnheer TomTom geeft dan 116 km/h aan.
En de 96 km/h topsnelheid van de Acadiane (fabrieksopgave met een AM2A motor) word gemakkelijk gehaald. 110 op de teller en 104 volgens de TomTom.
En dat met een "gewone" 06/635 motor van 29 pk uit een Mehari.
 
« Laatst bewerkt op: 27-06-2010 15:09 door jeroen-2cv »

Offline Victor

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Re:Verbruik van 1: 12,5 naar 1: 19,5
« Reactie #11 Gepost op: 27-06-2010 19:41 »
De luchtweerstand neemt toe met de derde macht van de snelheid. Dat betekent dat een auto met een snelheid van 100 km/h 8 x de luchtweerstand heeft als een auto met 50 km/h. Tussen 100 en 120 km/h scheelt de luchtweerstand een factor 1,73. Snel rijden kost veel benzine!

Offline jeroen-2cv

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 73
Re:Verbruik van 1: 12,5 naar 1: 19,5
« Reactie #12 Gepost op: 27-06-2010 20:09 »
De luchtweerstand is inderdaad een derde machtsfunctie tov van je snelheid. De rolweerstand neemt rechtevenredig toe met de snelheid.
Boven de 60 km/h wordt de rolweerstand verwaarloosd in de berekening voor het vermogen omdat dan verreweg het meeste vermogen nodig is om de luchtweerstand te kunnen overwinnen.
Daarnaast is het zgn specifieke brandstofverbruik van een motor bij een bepaald toerental van groot belang voor je brandstofverbruik, dit wordt opgegeven in gr/kWh.
Het kan best zijn dat het specifiek brandstofverbruik van een motor bij 120 km/h lager ligt dat bij 100 km/h waardoor je meerverbruik geen 73% is volgens de theorie maar bv 50%. Vooral bij vrachtwagenfabrikanten is het opgeven van het specifiek brandstofverbruik erg belangrijk. Dit is namelijk de maatstaf van het rendement.
Het rendement van een motor is het hoogst om en nabij het toerental waarbij het maximale koppel beschikbaar komt.
En dat ligt bij de meeste A-types met een 602 cm3 motor rond de 4000 rpm. wat bij het rijden in de hoogste versnelling overeenkomt met ongeveer 80 km/h.
« Laatst bewerkt op: 27-06-2010 20:18 door jeroen-2cv »

Offline Tuur

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 141
  • voor foto's:https://www.mijnalbum.nl/Album=PIPHBQS4
    • foto's van de restauratie
  • 1. Betalend lid DVN?: Nee
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
  • 5. Woonplaats: Eindhoven
  • 6. Provincie: Noord-Brabant
Re:Verbruik van 1: 12,5 naar 1: 19,5
« Reactie #13 Gepost op: 26-10-2011 23:49 »

De mijn 2cv gaat als het windstil is op een vlakke weg naar de 122 op te teller, mijnheer TomTom geeft dan 116 km/h aan.
En de 96 km/h topsnelheid van de Acadiane (fabrieksopgave met een AM2A motor) word gemakkelijk gehaald. 110 op de teller en 104 volgens de TomTom.
 

Dat klopt dat je verschillen ziet op je eigen teller en op de teller van Tomtom. Maar dat heeft niks met de jouw teller te maken. Elke teller geeft namelijk meer aan dan dat je werkelijk rijdt. Dat schijnt expres gedaan te zijn (al in de fabriek) om de gebruiker te niet harder dan de toegestane snelheid te laten rijden. In theorie dan... In praktijk rijdt ruim 80% véél harder dan toegestaan, op de teller dan, dus uiteindelijk houdt ze zich wel netjes aan snelheid. :) Dat is ook de reden waarom er bij controle altijd zo'n 5 km/h minder in rekening wordt gebracht...

Kortom: TomTom heeft gelijk als ie aangeeft dat je langzamer rijdt dan je teller meldt. Dat jullie t dus ff weten...:P

Offline Quinten

  • DVN bestuur
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 989
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re:Verbruik van 1: 12,5 naar 1: 19,5
« Reactie #14 Gepost op: 27-10-2011 06:38 »
TomTom heb ik niet, ik gebruik gewone kaarten. Je rijdt een Oldtimer of niet... ;D.
Maar mijn kilometerteller geeft altijd exact de juiste snelheid aan, althans gerekend vanaf de borden die soms langs de weg staat: U rijdt te hard.... Steeds vaker zie je aanmoedigingsborden: U rijdt...kilometer per uur. Die snelheden kloppen altijd exact met mijn kilometerteller. Dus dan is mijn kilometerteller eigenlijk niet goed :o :o
Dyane: een wereldwonder